Zmieniamy pracę – trudne decyzje
Wielu z nas, wcześniej czy później, staje przed decyzją związaną ze zmianą swojej pracy. Najczęściej związane jest to ze zmianą pracodawcy. Czasem jednak jest to przeniesienie związane np. z awansem, do innego działu, na inne piętro lub innego miasta.
Decyzje o zmianie pracy nie są proste, szczególnie, gdy w aktualnym miejscu pracujemy już bardzo długo. Zmieniając pracę, pozostawiamy swoich współpracowników, ludzi z którymi bardzo często jesteśmy mocno zżyci. Z tymi ludźmi spędzamy znaczną część dnia, czyli czasem więcej niż z rodziną. Nie bez znaczenia pozostaje także pozostawienie codziennej rutyny i nawyków. Budzi to w nas lęki związane z porzuceniem tego co znamy na rzecz nowego środowiska i zupełnie innej kultury biurowej w myśl zasady „nowe jest wrogiem starego”.
Jak pracodawcy postrzegają osoby często zmieniające pracę?
Wszystko zależy od tego czym się zajmujemy. Jeśli pracujemy projektowo, to czas naszej pracy wyznaczany jest przez długość trwania projektu. W innych przypadkach, pracodawcy preferują pracowników, którzy są dosyć stabilni zawodowo i nie zmieniają pracy kilka razy w roku. W oczach pracodawcy istnieje prawdopodobieństwo, że taki pracownik kilka miesięcy po zatrudnieniu odejdzie do innej firmy.
Z drugiej jednak strony, pracownik, który pracował w poprzedniej firmie kilkanaście lub kilkadziesiąt lat, też może nie wydawać się atrakcyjny dla pracodawcy. Oczywiście wszystko zależy od indywidualnych oczekiwań.
W latach 90 w Polsce modna była grupa pracownicza zwana Yuppies (moda ta przywędrowała z USA). Byli to pracownicy firm głównie komercyjnych, którzy co kilka miesięcy zmieniali pracę. Za każdym razem awansowali na wyższe stanowiska, umiejętnie wykazując szybko rosnące doświadczenie. W bardzo krótkim czasie byli w stanie osiągnąć bardzo wysokie stanowiska, a co za tym idzie, także zarobki. Jednak okazało się, że olbrzymie doświadczenie jakim te osoby się przedstawiały, miały się nijak do faktycznych umiejętności zdobytych na poszczególnych szczeblach. Osoby te także dosyć szybko z tej drabiny spadały.
Na rozmowie o pracę, przyszły pracodawca na pewno zada pytanie czemu zmieniamy pracę. Warto być rzetelnie przygotowanym na takie pytanie i za pomocą konkretnych i przekonujących argumentów uzasadnić swoją decyzję.
Jakie są przyczyny zmiany pracy
Brak możliwości rozwoju
Podczas wieloletniej pracy można dojść do ślepego zaułka, który spowodowany jest naszym profesjonalizmem. Wykonujemy swoją pracę na najwyższym poziomie, w zakładanych terminach. Zakres naszych obowiązków nie prowadzi nas jednak do rozwoju, nie wymusza na nas dodatkowych szkoleń i kursów, żeby polepszyć jakość świadczonej przez nas pracy, a dalsze awanse już są niemożliwe. Dalsza praca prowadzi jedynie do wypalenia zawodowego.
Poziom wynagrodzenia
Przy zmianie pracy liczymy, że nowa praca przyniesie przede wszystkim lepsze wynagrodzenie. Często kuszą nas dodatkowe benefity, w postaci karnetu na siłownię, pakietu zdrowotnego, czy chociażby związane z przydzieleniem samochodu służbowego. Wszystkie te elementy ostatecznie przekładają się na ilość pieniędzy w naszym portfelu. Większość ludzi pracuje, ponieważ potrzebuje pieniędzy i naturalną rzeczą jest dążenie do polepszenia poziomu swoich zarobków.
Charakter wykonywanej pracy
Wielu z nas wykonuje pracę, która jest niezgodna z tym co lubimy, a nawet niezgodna z naszym wykształceniem. Związane jest to oczywiście z koniecznością pozyskiwania środków do życia. Zdarza się, że szukając pracy zgodnej z naszymi preferencjami, podejmujemy pracę „tymczasową” na gromadzenie środków na życie, a nadal poszukujemy pracy idealnej.
Bezpośredni przełożony lub współpracownicy, czyli atmosfera i komfort w pracy
W pracy spędzamy dużo czasu i nic dziwnego, że chcielibyśmy, żeby atmosfera tam panująca była przyjazna. Niestety, jednym z największych problemów pracowników związanych z atmosferą i komfortem w pracy jest ich szef, który jeśli nie jest profesjonalistą, to wykorzystując nieumiejętnie i niemoralnie swoją pozycję, zraża do siebie ludzi. Poza ocenianiem pracowników, źli szefowie zapominają zupełnie, że oni także podlegają ocenie. Zasada „szanuj szefa swego, możesz mieć gorszego” już się nie sprawdza. W firmie, w której to szef nie szanuje swoich pracowników lub jest niesprawiedliwy, pracownik nie zagrzeje długo miejsca.
Podobnie jest ze współpracownikami. Gdy okazuje się, że do wykonania jest zadanie w określonym terminie i żeby tych terminów dochować, trzeba wykonać pracę za kogoś. A połączenie tych dwóch elementów czyli złego szefa, który zatrudnia znajomego pracownika, a ten z założenie wiadomo, że do pracy raczej nie będzie się garnął, dyskwalifikuje wręcz poprawną atmosferę w pracy.
Lokalizacja firmy
Dalekie, długie i uciążliwe dojazdy mogą spowodować, że będziemy szukać pracy bliżej swojego miejsca zamieszkania. W przypadku gdy pracujemy 8 godzin, ale dojazd do firmy trwa np.: 1,5 h w jedną stronę, okazuje się, że 11 godzin dziennie to za dużo.
Niepewność zatrudnienia
W przypadku kiedy firma wprowadza zmiany strukturalne, reorganizuje działy, likwiduje stanowiska, powoduje, że przestajemy czuć się pewnie. Często nawet zapewnienia bezpośredniego przełożonego nie są w stanie nas uspokoić. Naturalną rzeczą jest to, że zaczynamy się rozglądać za nową pracą, zamiast bezczynnie czekać na ewentualne zwolnienie.
Wygaśnięcie umowy lub kontraktu
Ma to miejsce w przypadku umów terminowych, stosowanych najczęściej przy pierwszym zatrudnieniu w danej firmie lub w przypadku kontraktów. Te drugie najczęściej związane są z projektem jaki prowadzimy. Mają pozytywny wydźwięk, czyli taki, że udało nam się doprowadzić projekt do końca.
Zbytni profesjonalizm czyli pułapka dla profesjonalisty w pracy
Paradoks profesjonalisty związany jest z koniecznością jego samorozwoju i ciągłego polepszania efektów pracy. Z perspektywy pracodawcy profesjonalista w pracy może więcej i więcej. Czyli będąc coraz lepszym, finalnie może się okazać, że mamy zbyt dużo obowiązków i jesteśmy przeciążeni. Gdy za bardzo dobrą pracę nie dostajemy bardzo dobrego wynagrodzenia tylko więcej pracy, wówczas podejmujemy decyzję o zmianie pracy.
Lepsza oferta pracy
Poza firmą, w której pracujemy, istnieją inne firmy, które poszukują profesjonalnych pracowników. Pomimo, że my pracy nie szukamy, taką ofertę możemy otrzymać. Firmy szukają profesjonalistów i nie jest im łatwo taką osobę znaleźć, zwłaszcza dlatego, że profesjonaliści zajmują się swoją pracą rzetelnie i rzadko zajmują się zmianą pracy. Przez kontakty z innymi, lub przez media społecznościowe, np.: profil na LinkedIn, może się zdarzyć, że będziemy zapraszani do aplikowania na dane stanowisko.
Podsumowanie
Powyższe przykłady pokazują, że nie tylko chęć podwyższenia wynagrodzenia może być powodem, dla którego decydujemy się na zmianę pracy. Tak naprawdę, na takie decyzje składa się wiele czynników.
Pamiętać warto, że profesjonalista w pracy jest potrzebny wszystkim firmom. I często to firmy starają się wyszukać wysokiej klasy specjalistów w danej dziedzinie i ich pozyskać. Konkurują między sobą, żeby ten, wybrał właśnie ich.
„Jedyną stałą rzeczą w życiu jest zmiana” Heraklit z Efezu
„Na tym świecie pewne są tylko śmierć i podatki” Benjamin Franklin
Takie skojarzenia mam po lekturze artykułu 🙂
„Nie ma nic bardziej nieefektywnego niż robienie efektywnie czegoś, co nie powinno być robione wcale.” Peter Drucker
To też dobra motywacja do zmiany pracy 🙂
Tu też ciekawy cytat:
„By poznać to, czego nie znasz,
musisz iść drogą niewiedzy.
Aby posiąść to, czego nie posiadasz,
musisz iść drogą wyrzeczeń.
Aby być tym, kim jeszcze się nie stałeś,
musisz iść drogą, na której cię nie ma.”
– T. S. Eliot