
Profesjonalista po pracy – nauka robotyki i programowania metodą STEAM
KODOMANIACY to zaprzyjaźniona firma zajmująca się prowadzeniem zajęć z robotyki i programowania dla dzieci w wieku szkolnym i wczesnoszkolnym. Firma powstała pod koniec 2018 roku w odpowiedzi na zapotrzebowanie lokalnego rynku. Na terenie ziemi łowickiej brakowało wówczas tego typu zajęć dydaktycznych. Pomysł podchwyciła Pani Katarzyna Graczyk – matka, która zainspirowana pasją swojego dziecka pragnęła rozwijać jego zainteresowania. Przy współpracy z Lokalną Grupą Działania i Urzędem Marszałkowskim udało się jej uzyskać dofinansowanie z Funduszy Europejskich. Głównym założeniem projektu było podjęcie działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usług w celu popularyzacji nauk programistycznych i robotyki wśród dzieci i młodzieży.
Obserwując swoje dzieci, jak również dzieci swoich znajomych, pani Kasia zauważyła zafascynowanie klockami LEGO®. Wybór narzędzi dydaktycznych był zatem oczywisty – LEGO® Education. Pozyskana kwota z dotacji unijnych umożliwiła zakup zestawów LEGO® zarówno dla starszych, jak i młodszych dzieci. Co ważne, zestawy te w pełni wpisują się w metodykę nauczania zwaną STEAM. Dlaczego to takie ważne? I czemu budzi coraz większe zainteresowanie w środowisku nauczycieli?
Metodyka nauczania STEAM
STEAM powstało jako akronim angielskich słów Science (nauka), Technology (technologia), Engineering (inżynieria), Art (sztuka) oraz Math (matematyka) i oznacza nowoczesne podejście do edukacji poprzez połączenie ww. dziedzin życia.
W odróżnieniu od tradycyjnej metody nauczania, STEAM bazuje na przyswajaniu wiedzy poprzez praktykę i przeprowadzanie doświadczeń, a nie poprzez wpajanie teorii w postaci regułek i definicji. Co więcej, STEAM wykorzystując nowoczesne narzędzia dydaktyczne potrafi dostosować formę nauczania do zmieniającej się rzeczywistości. Poprzez kreatywną naukę i zabawę dzieci rozwijają umiejętności manualne, pobudzają swoją kreatywność oraz stają się odkrywcami i konstruktorami. Uczą się pracy w grupie i co ważne, sami angażują się w realizowany projekt.
Wykorzystywanie zestawów edukacyjnych
Koncepcja ta idealnie sprawdza się w praktyce. KODOMANIACY wykorzystują zalety STEAM i naturalne skłonności dzieci do poznawania świata do efektywnego przekazywania wiedzy. Wykładowcy przeprowadzają zajęcia według specjalnie przygotowanych scenariuszy, dostosowanych do wieku i umiejętności dzieci. Do prowadzenia warsztatów trenerzy wykorzystują zestawy edukacyjne LEGO® WeDo w wersji 2.0 oraz LEGO® Mindstorms w wersji EV3. Zestaw WeDo przeznaczony jest dla dzieci młodszych, w wieku 6-10 lat, Mindstorms natomiast doskonale nadaje się dla dzieci nieco starszych. Podczas zajęć z młodszymi dziećmi wykorzystywany jest też inny sprzęt, doskonale znane im tablety z ekranem dotykowym. Umożliwia to zarówno sprawne poruszanie się po instrukcji budowania, jak również ułatwia programowanie w specjalnie przygotowanym przez LEGO® języku graficznym. W grupach bardziej zaawansowanych stosowane są natomiast komputery przenośne. Po pierwsze jest to związane z bardziej skomplikowanymi funkcjami i programowaniem zestawu Mindstorms, po drugie dzieci oswajają się z komputerami jako narzędziem służącym nie tylko do gier, czy zabawy, ale także do nauki i pracy.
Prowadzenie zajęć metodą STEAM
Na zajęciach dzieci budują konstrukcje dotyczące różnych dziedzin i obszarów życia. Odnajdziemy tu zarówno modele specjalistycznych pojazdów, maszyn budowlanych, czy maszyn produkcyjnych, jak również modele charakterystycznych zwierząt, które wprawiane w ruch sprawiają dzieciom nie lada satysfakcję.
Bardzo ważny jest też sposób prowadzenia zajęć. Kadra KODOMANIAKÓW, w większości przypadków, prowadzi zajęcia, które podzielone są na cztery etapy:
- Wprowadzenie do zajęć, na którym omawiane są zagadnienia związane z realizowanym projektem.
- Budowa konstrukcji robota, realizowana w grupach dwuosobowych.
- Omówienie zastosowanych mechanizmów oraz konstrukcji robota.
- Układanie algorytmu, programowanie, testy i zabawa.
Profesjonaliści po pracy
Kadra KODOMANIAKÓW to absolwenci Politechniki Łódzkiej, fachowcy pracujący na co dzień w swoich zawodach, a po godzinach trenerzy przekazujący swoją wiedzę młodszemu pokoleniu. Dzięki zdobytemu doświadczeniu i praktycznej wiedzy potrafią oni zainteresować swoich kursantów nie tylko poprzez używanie fachowego języka, ale przede wszystkim poprzez prezentowane ciekawostki i nowinki techniczne.
Czy warto inwestować w rozwój dzieci w kierunkach ścisłych?
Oczywiście że warto. Żyjemy w czasach, w których technologia rozwija się w zawrotnej prędkości. Zarówno automatyzacja, robotyzacja, jak i sztuczna inteligencja pojawia się w coraz większej ilości dziedzin życia. Wręcz otacza nas ze wszystkich stron. Zapotrzebowanie na specjalistów z branży IT stale rośnie. Według ostatnio zaprezentowanego raportu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości w ciągu najbliższych pięciu lat tylko w Polsce zapotrzebowanie na specjalistów w dziedzinie sztucznej inteligencji sięgnie 200 tysięcy osób. A jak będzie wyglądał świat za lat dziesięć, czy piętnaście? Jedno jest pewne – technologia nadal będzie się rozwijała, branża IT i dziedziny pokrewne nie będą stały w miejscu. Będziemy potrzebowali wykwalifikowanych inżynierów i konstruktorów. I już teraz warto o tym pomyśleć. Warto wyposażyć dzieci w umiejętność tworzenia oraz kreatywnego i logicznego myślenia.
Artykuł powstał dzięki: Jarosław Graczyk
Strona internetowa www.kodomaniacy.com
Facebook: https://www.facebook.com/kodomaniacy/