[maxmegamenu location=max_mega_menu_1]

Wizerunek

Wygląd jako element wizerunku

Wygląd człowieka jest niezmiernie istotny w komunikacji z otoczeniem. Odpowiednio dobrane elementy stroju świadczą o profesjonalizmie, przygotowaniu zawodowym oraz zaangażowaniu w to, co się robi. Najważniejsze w odbiorze stroju są: styl, fason (w odniesieniu do obowiązujących trendów mody) oraz kolorystyka w harmonii z sylwetką i karnacją danej osoby. Należy pamiętać, że strój biznesowy (tzw. dress code, czyli kanon stroju) rządzi się własnymi prawami i dobór żadnego z jego elementów nie powinien być dziełem przypadku.

Wygląd a pierwsze wrażenie

Wygląd jest elementem wizerunku człowieka, który jest najszybciej zauważalny i podlega natychmiastowej weryfikacji w przypadku kontaktu wzrokowego. To właśnie wygląd jest elementem kluczowym, gdy pragniemy wywrzeć na kimś dobre wrażenie, zwłaszcza jeśli jest to pierwszy kontakt z daną osobą. Pierwsze wrażenie ma ogromne znaczenie w kontaktach międzyludzkich, niejednokrotnie decydujące o powodzeniu lub porażce, dlatego należy przywiązywać wagę do tego, aby było jak najlepsze. Nasz wygląd kształtują takie elementy jak:

  • ubiór,
  • dodatki do stroju, np. obuwie, biżuteria, galanteria skórzana,płaszcze, szale,apaszki,rękawiczki, okulary, zegarek i inne,
  • fryzura,
  • makijaż, w przypadku kobiet,
  • zarost, w przypadku mężczyzn,
  • wygląd dłoni i paznokci,
  • stan uzębienia,
  • zapach,
  • ogólna postawa ciała.

Zdefiniowane formy ubiorów

Poniżej zamieszczone są wskazówki odnośnie użycia konkretnych ubiorów w ramach każdego z tych rodzajów.I tak

Strój swobodny (Casual)–(obowiązujący poza pracą) dopuszcza ubiór w dowolnym, swobodnym stylu i kolorystyce, np. dżinsy, rybaczki, lniane spodnie, prosta spódnica, zwykły top, sweterek czy sandałki. Do tego swobodna fryzura i dodatki. Pamiętać należy o fakcie, że nawet po pracy budujemy swój wizerunek (a niekiedy również wizerunek firmy). Warto zatem zadbać o charakter i jakość stroju typu Casual.

Strój w tonie sportowej elegancji – Casual Friday (przełamanie stroju eleganckiego sportowymi dodatkami) to styl mniej zobowiązujący. Przełamywać elegancję można mniej eleganckimi akcesoriami, np. sportową torbą, zwykłym topem, cienkim golfem, butami na płaskim obcasie, obuwiem w sportowym stylu, ale nie treningowym, sweterkiem lub sportowym żakietem zamiast marynarki, sportową fryzurą czy biżuterią. Dopuszcza się dżinsy zamiast spódnic lub spodni w kant.

Strój dzienny – (do chodzenia po mieście, do godziny 14.00 –15.00) idealne są tu eleganckie kreacje („gotowe do noszenia”) np. szmizjerka, jasna garsonka, garnitur lub marynarka (np. bawełniana), spódnica lub spodnie w kant, żakiet, bluzka koszulowa lub top pod marynarkę, buty na płaskim obcasie, sportowa torebka.

Strój biurowy – (do chodzenia po biurze lub na spotkaniach z klientami, do godziny 18.00) odpowiednie są tu kreacje stylowe, łączące ze sobą kanon etykiety biurowej z tym, co modne. Obowiązuje elegancka garsonka, szmizjerka lub garnitur w stonowanych, ciemniejszych kolorach, koszulowa bluzka lub top pod marynarkę, służbowy makijaż, eleganckie buty i dodatki.

Strój wizytowy – (elegancki strój obowiązujący po godzinie 18.00 na kolacjach lub spotkaniach) obowiązuje ciemna kolorystyka, suknia za kolano lub długa, może być elegancki kostium z długą spódnicą, szpilki, eleganckie dodatki. Makijaż w wydaniu wieczorowym.

Black tie – (bardzo elegancki strój obowiązujący po godzinie 18.00 na wyjścia) idealna będzie długa suknia bądź kostium z długą spódnicą, węższą niż w przypadku sukni balowej. Buty i biżuteria powinny być skromniejsze, niż te dobierane do sukni balowej. Torebka do ręki lub z paskiem na ramię, mała. Obowiązuje wieczorowy makijaż,

White tie – (najbardziej elegancki strój,obowiązujący po godzinie 18.00 w uroczystych okazjach)obowiązuje długa, wieczorowa suknia bez rękawów, najlepiej z odsłoniętymi plecami. Dobrym rozwiązaniem jest suknia umożliwiająca taniec. Dodatkiem może być szal okrywający plecy. Mogą być długie, wieczorowe rękawiczki (których nie należy zdejmować do powitań i posiłków.

Źródła:
„Wizerunek biznesowy” K.Kowalska, A.Łakoma, B. Szymoniuk