Profesjonalista w pracy i profesjonalizm.
Profesjonalizm definiuje się jako szereg zachowań jednostki w pracy. Wiąże się z obszerną wiedzą specjalistyczną, wysokimi umiejętnościami, a także z odpowiednim podejściem do wykonywania swoich obowiązków.
W Słowniku języka polskiego PWN znajdziemy trzy definicje profesjonalizmu:
- czyjeś duże umiejętności i wysoki poziom wykonywanej pracy;
- zawodowe uprawianie jakiejś specjalności;
- wyraz lub związek wyrazowy charakterystyczny dla języka określonego środowiska zawodowego.
Profesjonalizm w pracy definiujemy przez pryzmat wykonywanych czynności zawodowych, kwalifikacji i doświadczenia, które buduje się latami w celu stania się specjalistą w swojej dziedzinie. Na profesjonalizm składają się wysokie umiejętności związane ze zdobywaną wiedzą, ukończonymi kursami i szkoleniami świadczące o systematycznym pogłębianiu swoich umiejętności i wiedzy.
A jeśli zaczynam karierę zawodową to czy mogę być profesjonalistą?
Trudno na początku zawodowej drogi życiowej wykazać się dużym doświadczeniem i kwalifikacjami zawodowymi. Ale nie oznacza to, że nie możemy postępować zgodnie z pewnymi zasadami, które zaowocują po pewnym czasie, że otoczenie zacznie nas odbierać jako profesjonalistów. Brak stosowania takich zasad, może też doprowadzić do odwrotnej sytuacji, tzn. gdy mamy bogate doświadczenie i kwalifikacje, dzięki naszemu zachowaniu, możemy nie być odbierani jako profesjonaliści.
Kilka porad dla profesjonalistów:
- Zachowuj przyzwoitość i uczciwość.
- Szanuj ludzi niezależnie od pełnionej przez nich funkcji. Dotyczy to zarówno Twojego przełożonego, jak i pracowników serwisu sprzątającego.
- Opanuj kilka umiejętności, które sprawią, że staniesz się specjalistą w danym zakresie w ramach swojego zespołu. Jeżeli będziesz próbował stać się specjalistą w każdej dziedzinie jednocześnie, nie uda Ci się to. Na wszystko potrzeba trochę czasu.
- Nie bój się uczyć nowych umiejętności. Szczególnie takich, które możesz na bieżąco wykorzystywać wprawiając w zachwyt otoczenie. I nie chodzi tu o sztuczki cyrkowe. Postaw na własny rozwój i stałe poszerzenie swoich kompetencji i umiejętności.
- Podziel się swoją wiedzą ze współpracownikami, pomagaj im nawet jeśli jeszcze nie poprosili Cię o pomoc. Życzliwe osoby, które chętnie niosą pomoc nowym współpracownikom, lub tym, którzy borykają się z rozwiązaniem problemu są lepiej oceniane niż ci którzy tego nie robią. Oczywiście nie należy wyrywać komuś pracy z rąk na siłę żeby się wykazać. Dobrze żeby współpracownicy czuli w Tobie oparcie.
- Bądź wiarygodny i niezawodny. Jeżeli obiecujesz, że coś zrealizujesz, dotrzymaj tej obietnicy.
- Bądź punktualny.
- Bądź odpowiedzialny. Jeśli nawalisz, przyznaj się i napraw to, jeśli możesz. Jeśli nie możesz, znajdź kogoś, kto może to naprawić.
- Bądź proaktywny. Jeśli widzisz potrzebę realizacji jakiegoś zadania, zrób to. Jeśli spotkasz na swojej drodze wyzwanie lub nadchodzącą okazję, zajmij się tym.
- Bądź rzetelny. Jeśli świadczysz pracę, rób to na najwyższym poziomie, jeśli dostarczasz produkty, niech one będą najlepszej jakości.
- Ustaw sobie priorytety.
- Zrozum ważne dane, które definiują sukces w Twoim środowisku pracy. W każdej organizacji występują statystyki i liczby definiujące postęp prac. Znając definicje tych wartości możesz świadomie wpływać na ich kształtowanie.
- Bądź skuteczny. Realizuj przydzielone cele w wyznaczonym terminie. Dzięki temu będziesz postrzegany jako osoba sumienna i godna zaufania.
- Przejmij inicjatywę. Nawet jeśli zadanie nie znajduje się w zakresie Twoich obowiązków, ale musi zostać wykonane, ponieważ pozytywnie wpłynie na cały zespół – podejmij się go. Jeśli przełożony zapyta, po prostu zgłoś się i zrób to. Nie chowaj głowy w piasek.
- Zachowuj pozytywne nastawienie i inspiruj ludzi wokół siebie. Nikt nie lubi pesymistów.
- Nie marudź o problemach. Określ zakres problemu, jego zasięg, dotkliwość oraz zaproponuj rozwiązania!
- Nie bój się popierać alternatywnego stanowiska i staraj się je uzasadnić za pomocą dobrych argumentów.
- Wysłuchaj innych alternatywnych stanowisk oraz argumentów, które przemawiają na ich korzyść.
- Komunikuj się jasno i zwięźle. Dostarcz fakty w jak najmniejszej liczbie słów, aby przekazać wiadomość. Pamiętaj, że komunikacja to nie tylko mówienie, ale też słuchanie.
- Staraj się aby Twoje zachowanie było przejrzyste, sprawi, że będziesz osobą wiarygodną w oczach innych.
- Ćwicz samodyscyplinę. Upewnij się, że efektywnie wykorzystujesz swój czas w pracy, nie masz zaległości, i nie tracisz czasu pracy na załatwianie swoich prywatnych spraw. Jeśli zajmujesz się prywatnymi rzeczami w czasie pracy, na pewno zostanie to zauważone.
- Bądź zorganizowany. Zagospodaruj dobrze swoje miejsce pracy oraz zarządzaj w sposób przejrzysty swoimi zasobami w komputerze. Usprawni Ci to pracę.
- Bądź konsekwentny i systematyczny. Dzięki temu zasady którymi kierujesz się na co dzień zbudują wizerunek osoby zorganizowanej kierującej się logiką.