Site Loader
Profesjonalista w pracy i profesjonalizm

Profesjonalista w pracy i profesjonalizm.

Profesjonalizm definiuje się jako szereg zachowań jednostki w pracy. Wiąże się z obszerną wiedzą specjalistyczną, wysokimi umiejętnościami, a także z odpowiednim podejściem do wykonywania swoich obowiązków.

W Słowniku języka polskiego PWN znajdziemy trzy definicje profesjonalizmu:

  1. czyjeś duże umiejętności i wysoki poziom wykonywanej pracy;
  2. zawodowe uprawianie jakiejś specjalności;
  3. wyraz lub związek wyrazowy charakterystyczny dla języka określonego środowiska zawodowego.

Profesjonalizm w pracy definiujemy przez pryzmat wykonywanych czynności zawodowych, kwalifikacji i doświadczenia, które buduje się latami w celu stania się specjalistą w swojej dziedzinie. Na profesjonalizm składają się wysokie umiejętności związane ze zdobywaną wiedzą, ukończonymi kursami i szkoleniami świadczące o systematycznym pogłębianiu swoich umiejętności i wiedzy.

A jeśli zaczynam karierę zawodową to czy mogę być profesjonalistą?

Trudno na początku zawodowej drogi życiowej wykazać się dużym doświadczeniem i kwalifikacjami zawodowymi. Ale nie oznacza to, że nie możemy postępować zgodnie z pewnymi zasadami, które zaowocują po pewnym czasie, że otoczenie zacznie nas odbierać jako profesjonalistów. Brak stosowania takich zasad, może też doprowadzić do odwrotnej sytuacji, tzn. gdy mamy bogate doświadczenie i kwalifikacje, dzięki naszemu zachowaniu, możemy nie być odbierani jako profesjonaliści.

Kilka porad dla profesjonalistów:

  1. Zachowuj przyzwoitość i uczciwość.
  2. Szanuj ludzi niezależnie od pełnionej przez nich funkcji. Dotyczy to zarówno Twojego przełożonego, jak i pracowników serwisu sprzątającego.
  3. Opanuj kilka umiejętności, które sprawią, że staniesz się specjalistą w danym zakresie w ramach swojego zespołu. Jeżeli będziesz próbował stać się specjalistą w każdej dziedzinie jednocześnie, nie uda Ci się to. Na wszystko potrzeba trochę czasu.
  4. Nie bój się uczyć nowych umiejętności. Szczególnie takich, które możesz na bieżąco wykorzystywać wprawiając w zachwyt otoczenie. I nie chodzi tu o sztuczki cyrkowe. Postaw na własny rozwój i stałe poszerzenie swoich kompetencji i umiejętności.
  5. Podziel się swoją wiedzą ze współpracownikami, pomagaj im nawet jeśli jeszcze nie poprosili Cię o pomoc. Życzliwe osoby, które chętnie niosą pomoc nowym współpracownikom, lub tym, którzy borykają się z rozwiązaniem problemu są lepiej oceniane niż ci którzy tego nie robią. Oczywiście nie należy wyrywać komuś pracy z rąk na siłę żeby się wykazać. Dobrze żeby współpracownicy czuli w Tobie oparcie.
  6. Bądź wiarygodny i niezawodny. Jeżeli obiecujesz, że coś zrealizujesz, dotrzymaj tej obietnicy.
  7. Bądź punktualny.
  8. Bądź odpowiedzialny. Jeśli nawalisz, przyznaj się i napraw to, jeśli możesz. Jeśli nie możesz, znajdź kogoś, kto może to naprawić.
  9. Bądź proaktywny. Jeśli widzisz potrzebę realizacji jakiegoś zadania, zrób to. Jeśli spotkasz na swojej drodze wyzwanie lub nadchodzącą okazję, zajmij się tym.
  10. Bądź rzetelny. Jeśli świadczysz pracę, rób to na najwyższym poziomie, jeśli dostarczasz produkty, niech one będą najlepszej jakości.
  11. Ustaw sobie priorytety.
  12. Zrozum ważne dane, które definiują sukces w Twoim środowisku pracy. W każdej organizacji występują statystyki i liczby definiujące postęp prac. Znając definicje tych wartości możesz świadomie wpływać na ich kształtowanie.
  13. Bądź skuteczny. Realizuj przydzielone cele w wyznaczonym terminie. Dzięki temu będziesz postrzegany jako osoba sumienna i godna zaufania.
  14. Przejmij inicjatywę. Nawet jeśli zadanie nie znajduje się w zakresie Twoich obowiązków, ale musi zostać wykonane, ponieważ pozytywnie wpłynie na cały zespół – podejmij się go. Jeśli przełożony zapyta, po prostu zgłoś się i zrób to. Nie chowaj głowy w piasek.
  15. Zachowuj pozytywne nastawienie i inspiruj ludzi wokół siebie. Nikt nie lubi pesymistów.
  16. Nie marudź o problemach. Określ zakres problemu, jego zasięg, dotkliwość oraz zaproponuj rozwiązania!
  17. Nie bój się popierać alternatywnego stanowiska i staraj się je uzasadnić za pomocą dobrych argumentów.
  18. Wysłuchaj innych alternatywnych stanowisk oraz argumentów, które przemawiają na ich korzyść.
  19. Komunikuj się jasno i zwięźle. Dostarcz fakty w jak najmniejszej liczbie słów, aby przekazać wiadomość. Pamiętaj, że komunikacja to nie tylko mówienie, ale też słuchanie.
  20. Staraj się aby Twoje zachowanie było przejrzyste, sprawi, że będziesz osobą wiarygodną w oczach innych.
  21. Ćwicz samodyscyplinę. Upewnij się, że efektywnie wykorzystujesz swój czas w pracy, nie masz zaległości, i nie tracisz czasu pracy na załatwianie swoich prywatnych spraw. Jeśli zajmujesz się prywatnymi rzeczami w czasie pracy, na pewno zostanie to zauważone.
  22. Bądź zorganizowany. Zagospodaruj dobrze swoje miejsce pracy oraz zarządzaj w sposób przejrzysty swoimi zasobami w komputerze. Usprawni Ci to pracę.
  23. Bądź konsekwentny i systematyczny. Dzięki temu zasady którymi kierujesz się na co dzień zbudują wizerunek osoby zorganizowanej kierującej się logiką.

 



Jeśli spodobał Ci się ten tekst, polub Nas w swoich ulubionych socialmedia:

konto Facebook   konto Twitter   konto Twitter   konto Twitter



Zapisz się
do naszego Newslettera, aby otrzymywać informacje o najnowszych artykułach

Autor artykułu: Mariusz Dziedzic

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Tematy

Znajdź nas na:

konto Facebook   konto Twitter   konto Twitter   konto Twitter

Newsletter